سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت

یک شرکت آمریکایى اعلام کرده است که ممکن است ظرف پنج سال آینده واکسن بیمارى ایدز در دسترس قرار گیرد.                                                           

قرار است شرکت "واگسجن"، که مراحل نهایى آزمایش واکسن ایدز را روى انسان انجام مى دهد، در اجلاس ایدز در بارسلون، اسپانیا، اعلام کند که نتایج این آزمایش ها سال آینده معلوم خواهد شد.

در همان حال، سازمان موسوم به "ابتکار عمل بین المللى براى واکسن ایدز" هشدار داده است که از هم اکنون باید تلاش کرد تا هزینه استفاده از واکسن این بیمارى در حدى باشد که بتوان آن را در دسترس کشورهایى قرار داد که بیش از همه به آن نیاز دارند.

دو شرکت دارویى "روش" سوییس و "تریمریس" آمریکا گفته اند که دارویى را تکمیل کرده اند که قبل از این که ویروس عامل ایجاد بیمارى ایدز - اچ آى وى - وارد سلول ها شود، مى تواند آن را از بین ببرد.

اکثر داروهاى ایدز که در حال حاضر مورد مصرف قرار مى گیرد تنها بعد از ورود ویروس بیمارى به سلول انسان مى تواند با این بیمارى مقابله کند.
داروی ضد ایدز ایرانی سر و صدای زیادی در مجامع علمی جهان ایجاد کرده و زمانی که رئیس انستیتو ملی سلامت آمریکا  می گوید چنین دارویی در کنار دستاورد جدید دانشمندان این انستیتو در کشف نقطه ضعف ویروس ایدز می تواند در مبارزه قطعی با این ویروس مثمر ثمر باشد، بیش از پیش ارزش فعالیت محققان ایرانی مشخص می شود. این مشاوره سازمان جهانی بهداشت ضمن تشریح جزئیات این کشف بی سابقه معتقد است تولید واکسن قطعی ایدز دور از ذهن نخواهد بود.
دکتر الیاس زرهونی - رئیس انستیتو ملی سلامت آمریکا در مریلند این کشور با اشاره به بی سابقه بودن دستاورد دانشمندان این انستیتو در فرآیند جهانی مبارزه با ایدز گفت: آنچه که من درباره آن با شما صحبت می کنم، در حقیقت ثمره تلاشی است که طی حدود 20 سال تداوم داشته است. مشکلی که طی دو دهه با آن مواجه بوده ایم، جهش ها و تغییرات دائمی ویروس HIV است که در مقایسه با سایر ویروس های مهلک همچون آبله و سرخک بحرانی تر است.
مشاور کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری ریگان در ادامه افزود: مشکل اصلی ما این بوده است که ویروس HIV دارای میلیون ها فرم در بدن میلیون ها مبتلاست و در نتیجه غیر ممکن به نظر می رسد که بتوان میلیون ها فرم از واکسن آن را نیز تولید کرد. پس تلاش کردیم تا بخشی ازویروس HIV را کشف کنیم که ثابت بوده و تغییر ناپذیر باشد و بر اساس آن نقطه که در حقیقت نقطه ضعف ویروس HIV محسوب می شود گام در راه پیچیده تولید واکسن ایدز برداریم.
وی که معتقد است کشف واکسن قطعی ایدز یکی از مشکل ترین چالش های علمی دانشمندان در عصر حاضر است، افزود: ما تاکنون موفق شده ایم که یک بخش از نقطه ضعف ویروس HIV را کشف کنیم و مطمئن هستیم که ممکن است نقاط دیگری هم وجود داشته باشند.
زرهونی که در ماه مه سال 2002 و به دستور جورج بوش رئیس جمهور آمریکا به عنوان پانزدهمین رئیس انستیتو ملی سلامت آمریکا برگزیده شده است، طی سالهای اخیر ضمن دو برابر کردن بودجه این انستیتو، موفق به تهیه نقشه راه تحقیقات نوین پزشکی در آمریکا شده است.
وی در این خصوص گفت : در این انستیتوی بزرگ بیش از 18 هزار دانشمند، متخصص و کارمند زبده در عرصه تحقیقات نوین پزشکی آمریکا با بودجه ای بالغ بر 6/28 میلیارد دلار مشغول به فعالیت و ارایه دستاورد های نوین پزشکی و مهندسی پزشکی هستند.
دارنده نشان طلای جامعه پرتوی ایکس آمریکا در ادامه گفت: نگرش های گوناگونی نسبت به ساخت واکسن ایدز وجود دارد. در کل ساخت واکسن برای سایر بیماری ها آسان تر از بیماری مهلک ایدز است چون ما در این فرآیند با تغییرات و جهش های مختلفی مواجه هستیم.
دکتر زرهونی که برنده دو نشان ویژه Paul Lauterbur در خصوص تحقیقات نوین فناوری MRI در آمریکا نیز شده است، به دانش گسترده و ارزشمند دانشمندان ایرانی در فرآیند مبارزه و یافتن شیوه های نوین درمانی علیه ایدز اشاره کرد و گفت: ما با دانشمندان بین المللی و از جمله دانشمندان ایرانی همکاری داریم. در حقیقت ما مرزهای موجود را شکسته و تلاشی بین المللی را علیه ایدز به راه انداخته ایم.
وی که تحقیقات نوینش در عرصه پرتونگاری‌ مقطعی‌ یا Tomograph (فن‌ تشخیص‌ امراض‌ از روی‌ عکسبرداری‌ با اشعه‌ مجهول‌) به پیشرفت های ارزشمندی در دانش تصویربرداری پزشکی منجر شده است در ادامه تاکید کرد: نمی توان دانشمندان ایرانی را نادیده گرفت. زمانی که دنیا با چالش هایی همچون ایدز مواجه است، همکاری جامعه علمی و پزشکی جهان با دانشمندان ایرانی ضروری است.
وی ساخت داروی ایرانی ضد ایدز موسوم به iMOD را خبری خوش برای جهان عنوان کرد و گفت: پیش بینی می کنم دانشمندان ایرانی در سالهای نه چندان دور از پیشرفت حیرت آوری در عرصه های نوین پزشکی برخوردار شوند.
عضو ارشد آکادمی ملی انستیتو علوم پزشکی آمریکا در ادامه گفت: ما از همکاری با دانشمندان ایرانی در فرآیند پیچیده مبارزه با ایدز استقبال می کنیم.
دکتر زرهونی که در سابقه درخشان کاری خود حضور در بورد علمی انستیتو ملی سرطان آمریکا به عنوان عضو ارشد و سمت مشاوره سازمان جهانی بهداشت و نیز مشاور کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری ریگان را دارد، افزود: با شناسایی چنین نقطه ضعفی، مردم در آینده منتظر کشف واکسن قطعی ایدز باشند. همکاری دانشمندان ایرانی و دانشمندان آمریکایی در عرصه های نوین پزشکی می تواند ثمرات گوناگونی از جمله نزدیکی هرچه بیشتر دو ملت به هم داشته باشد.

 شرکت تولید کننده داروی ایرانی ایمود که با بالابردن سطح ایمنی بدن موجب بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر بیماران مبتلا به ایدز می‌شود سرانجام پس از ماهها تلاش توانست این دارو را در سازمان حمایت از مالکیت معنوی( وایپو) ثبت کند و به این ترتیب نگرانی در مورد ثبت این داروی ایرانی، حفط حقوق مالکیت معنوی این دارو و صدور آن به کشورهای خارجی از بین رفت.

کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و آفریقایی اکنون برای خرید این دارو به شرکت تولید کننده آن مراجعه کرده‌اند، برخی از این کشورها قرارداد خرید را امضا کرده‌اند و برخی دیگر نیز مراحل نهایی عقد قرارداد را طی می‌کنند.
وزیر بهداشت ایران 14 بهمن سال 85 در مراسم رسمی معرفی داروی گیاهی ایرانی ایدز گفته بود: این دارو سطح ایمنی بدن( cd4) بیماران را از حدود 350 تا 400 به بیش از دو برابر ارتقا می‌دهد و به این ترتیب بیماران را در برابر عفونتهای ثانویه که عامل مرگ بیماران مبتلا به HIV است، مقاوم می‌کند.
 داروهایی که قبلاً برای درمان بیماری ایدز استقاده می‌شد داروهای شیمیایی بودند که به عنوان داروهای ضد ویروس کاربرد داشتند اما در بیش از 30 درصد موارد به علت عوارض این داروها مجبور به عوض کردن دارو یا دوز مصرف آن بودیم اما این دارو هیچ عارضه ای ندارد ضمن اینکه هزینه این دارو از داروهای شیمیایی بسیار کمتر است که البته ممکن است به صورت تنها یا همراه با داروهای ضد ویروس مصرف شود.
ساخت این دارو به ابتکار دانشمندان ایرانی طی 6 سال در 15 مرکز مختلف تحقیقاتی به سرانجام رسید و مطالعات بالینی و پایه زیادی برای اثبات اثربخشی، کیفیت و نداشتن عوارض آن انجام شد. 

    www.sinaarak.parsiblog.com

 

 



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 90/9/16 توسط سینا

سکته مغزی یک آسیب حاد مربوط به سیستم عصبی است  که در آن ، جریان  تامین کننده مواد مغذی و اکسیژن قسمتی از مغز قطع می شود.در نتیجه ، عملکرد عصبی ناحیه آسیب دیده مختل می شود.لازم به ذکر است قطع جریان خون معمولا در شریان ها اتفاق می افتد ، اما می تواند وریدها را نیز درگیر کند.سکته مغزی یک مساله اورژانسی پزشکی است که می تواند به آسیب موقتی عصبی و حتی  مرگ منجر شود ، در صورتی که سریع و به موقع تشخیص و درمان نشود.

سومین  علت مرگ و ناتوانی در ایلات متحده و کشورهای صنعتی اروپایی است .به طور متوسط هر 45 ثانیه  یک سکته مغزی اتفاق می افتد و هر سه دقیقه  یک نفر را می کشد. از هر پنج مرگ ناشی از سکته مغزی ، دو مورد در مردان و سه مورد در زنان اتفاق می افتد.عوامل خطراین بیماری شامل افزایش سن ،افزایش فشارخون ، دیابت ، کلسترول بالا و سیگار کشیدن است . علائم این بیماری عبارتند از کرختی  یا ضعف ناگهانی  خصوصا در یک طرف بدن ، تکلم مشکل یا صحبت کردن نامفهوم ، اشکال در دید در یک  یا هر دو چشم ، سرگیجه و فقدان تعادل ناگهانی ، کاهش  یا از دست دادن  هوشیاری ، درد قفسه سینه و تنفس  کوتاه که سه علامت آخر ، بیشتر در زنان دیده می شود.

مهم ترین  عامل خطر سکته مغزی چیست ؟

فشارخون بالا مهم ترین عامل خطر برای این بیماری است .البته این عامل قابل کنترل است و می توان آن را به  سطوح نرمال کاهش داد.سایر عوامل خطر که به طور برابر قابل کنترل هستنتد ، به ترتیب شامل بیماری قلبی عروقی  و کشیدن سیگار می باشد.خطر سکته مغزی با فشارخون مستقیما تغییر می کند، به این معنی  که هنگامی که فشارخون افزایش می یابد ، خطر سکته مغزی نیز افزایش  پیدا می کند . جنسیت تاثیری روی فشارخون ندارد و زنان  با فشارخون بالا همانند  مردان در معرض خطر سکته مغزی هستند.سن ، اثر فشارخون بالا را کمتر نمی کند.فشارخون بالا در سن 60 سالگی  به  اندازه همین مقدار در سن 40 سالگی  خطرآفرین است. کاهش فشارخون ، احتمال سکته  مغزی را به طور قابل ملاحظه ای کم می کند.فشارخون بالا از طرق زیر قابل کنترل است : پیروی از یک رژیم غذایی سالم ، ورزش کردن به طور صحیح و ثبات وزن .

چطور می توان از سکته مغزی جلوگیری کرد؟

شما می توانید خطر سکته مغزی را با اقدامات زیر کاهش دهید .

فشارخون تان را کنترل کنید : اگر اغلب اوقات فشارخون تان بالاست ، حتما به یک پزشک مراجعه کنید و از او درباره راه های کاهش آن سوال کنید. درمان فشارخون بالا، هم خطر سکته مغزی و هم خطر بیماری قلبی - عروقی را کاهش می دهد.

سیگار کشیدن را متوقف کنید:  سیگار با افزایش خطر حمله مغزی مرتبط است .تحقیقی نشان می دهد که خطر سکته مغزی برای افرادی که دو تا پنج سال سیگار کشیدن را ترک کرده اند ، کمتر از آنهایی است که سیگار می کشند.

بطور مرتب ورزش کنید:  محققان فکر می کنند که ورزش ممکن است قلب را قوی تر کند و گردش  خون را بهبود بخشد.ورزش  همچنین به کنترل وزن  کمک می کند. افزایش وزن ، احتمال فشارخون بالا ،سفتی  شریان ها(آرترواسکلروز) ،بیماری قلبی  و دیابت  نوع دوم  را افزایش  می دهد.فعالیت فیزیکی  مثل پیاده روی ، دوچرخه سواری ، شنا و گلکاری خطر سکته مغزی  و بیماری قلبی-عروقی را کاهش می دهد.البته قبل از شروع هرگونه فعالیت ورزشی حتما با پزشکتان مشورت کنید.

غذاهای  سالم  بخورید: مواد غذایی را انتخاب و تهیه کنید که چربی ، اسیدهای چرب اشباع و کلسترول کمی دارند.انواع مختلفی از میوه ها و سبزی ها را در زژیم غذایی روزانه تان قرار دهید.

-دیابت تان را کنترل کنید: اگر دیابت تحت درمان قرار نگیرد ، می تواند به رگ های  خونی  سراسر بدن آسیب وارد کند و به آرترواسکلروزیس منجر شود.

-سریع و به موقع علایم و نشانه های هشدار را به پزشک تان اطلاع دهید: نشانه های هشدار سکته مغزی شامل گزگز ناگهانی  و بی علت  و یا ضعف و کرختی یک طرف بدن ، سردرد شدید ناگهانی ، تاری دید ، اشکال در تکلم ،لغزش یا نداشتن  تعادل است.گاهی اوقات یک حمله خفیف که فقط چند دقیقه طول می کشد که حمله ایسکمیک  گذرا نامیده می شود، قبل از سکته مغزی  اتفاق می افتد.



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 90/9/15 توسط سینا

یافته های محققان ایرانی نشان داد:
تاثیر عصاره کلاله زعفران در مهار سرطان   
خبرگزاری دانشجویان ایران - مشهد
پژوهشگران مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی پژوهشی به خواص ضد سرطانی گیاه زعفران پی بردند.

به گزارش خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان،‌ دکتر حسین حسین‌زاده، عضو مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این‌که سرطان یکی از بزرگترین علل مرگ و میر در جهان به شمار می‌رود و سالانه بیش از شش میلیون نفر جان خود را به دلیل این بیماری از دست می‌دهند، اظهار کرد: در این میان کاروتنوئیدها دارای اثرات ضد سرطانی، ضد جهش زایی و تعدیل کنندگی سیستم ایمنی بدن هستند و زعفران که از کلاله‌های خشک شده گیاه زعفران گرفته می‌شود از جمله منابع سرشار از کاروتنوئیدها است.


وی افزود: در این طرح که در محیط آزمایشگاهی و بر روی سیب زمینی و میگو صورت گرفت، مشخص شد عصاره کلاله زعفران در مهار رشد تومورهای سرطانی موثر است.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: همچنین در مطالعه‌ای اثر ضد سرطانی الکلی کلاله زعفران بر روی سلول‌های سرطانی انسان بررسی شد که بر اساس نتایج این تحقیق، کروسین به عنوان مهمترین ماده ضدسرطانی حاوی کاروتنویید معرفی شد.

وی با بیان این‌که در طب سنتی نیز از زعفران به عنوان گیاهی درمانی یاد شده است، اظهار امیدواری کرد که نتایج این تحقیقات بتواند در تولید داروهای مرتبط با درمان و یا مهار بیماری سرطان موثر باشد.

استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در طب سنتی از زعفران به عنوان ضد اسپاسم، کمک کننده به هضم طبیعی غذا، تسکین دهنده ناراحتی‌های لثه، ضد آبریزش، آرام بخش، ضد نفخ و افزاینده تعرق یاد شده است.

این تحقیق با مشارکت دکتر حسین حسین‌زاده، استاد دانشکده داروسازی، دکتر جواد بهروان، استاد گروه فارماکودینامی و سم شناسی دانشکده داروسازی، دکتر محمد رمضانی، استاد دانشکده داروسازی و دکتر خدیجه ژاکان از محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با موفقیت به اجرا در آمده است.     

www.sinaarak.parsiblog.com

                                                 



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 90/9/15 توسط سینا

شمربن ذی الجوشن با هزار نفر در روز تاسوعا وارد کربلا شد. دستور عبیدالله بن زیاد هم بسیار اکید و شدید بود که به سرعت و فوریت باید اجرا بشود. عصر روز نهم است. عمربن سعد برای اینکه از شمر کم نیاورده باشد و برای اینکه نزد ابن زیاد شهادت بدهند که دستور شما را خیلی خوب اجرا کرد فورا دستور داد که به لشکریان بگویید که حرکت کنند و همین الآن حمله کنند. نزدیک غروب آفتاب است. امام حسین علیه السلام در آن وقت در جلو یکی از خیمه ها در حالی که شمشیر و سرش را روی زانوهایش گذاشته و نشسته بود و دستهایش را روی شمشیر و سرش را روی دستش تکیه داده بود خوابش برده بود. یک وقت صدای همهمه لشگر و صدای سم اسبها و صدای بهم خوردن اسلحه برخاست و سی هزار نفر مکمل شده بودند، درست مثل دریایی که موج بزند و بخروشد. اینها هم که (افراد جنگاورشان) یک جمعیت 72 نفری بودند که برخی از آنها هم بچه بودند.
می گویند مردهایشان بیشتر از 60 نفر نبودند، باقی دیگرشان یک عده زن و بچه بودند. زن هم زیاد نبوده، یک عده معدودی بودند. بچه هم کم بود. یعنی همه نفوسشان، زن و مرد و بچه شان شاید به صد نفر نمی رسید. آنها دور تا دور اینها بودند، حلقه را تنگتر و تنگتر کردند. این صدا که پیچید، زینب کبری علیهاسلام در درون یک خیمه بود، فورا بیرون دوید ببیند چه خبر است. تا این وضع را دید آمد سراغ اباعبدالله. آرام دست روی شانه اباعبدالله گذاشت، عرض کرد برادر جان! این صداها را نمی شنوی؟ اباعبدالله سر را بلند کرد ولی بی اعتنا به این وضع. ظاهرا در همین جاست که فرمود: الآن در عالم رؤیا جدم پیامبر اکرم را در خواب دیدم و به من فرمود: حسینم! تو عن قریب به من ملحق خواهی شد. (حالا اینجا ببینید دیگر زینب چه حالی پیدا می کند!) فورا اباعبدالله از جا حرکت کرد و فرمود برادرم عباس بن علی بن ابیطالب بیاید. اباالفضل آمد با دو سه نفر از بزرگان و خیار صحابه که از مشاهیر دنیای اسلام بودند، مثل جناب حبیب بن مظهر و جناب زهیربن قین. اینها همه صحابه پیغمبر بودند.
فرمود: برادر! برو ببین چه تازه ای است، چه خبر است، سرشب وقت غروب اینها از ما چه می خواهند؟ ابی الفضل با این دو سه نفر رفتند و در مقابل لشگر ایستادند و اعلام کردند: بایستید، با شما حرف داریم. آنها هم ایستادند. فرمود: چه شده است، چه می خواهید؟ گفتند: امر قاطع از امیر ابن زیاد رسیده است که حسین باید یکی از دو کار را انتخاب کند: یا تسلیم، کت بسته او را تحویل ابن زیاد بدهیم یا جنگ. فرمود: پس شما بایستید، از جای خود تکان نخورید تا من بروم با برادرم در میان بگذارم. ابی الفضل می داند و شک ندارد که حسین چه راهی را انتخاب کرده است ولی به قدری در مقابل اباعبدالله با ادب است که هرگز نمی خواهد از طرف خودش حرف بزند، می خواهد پیغام اباعبدالله را برساند. برگشت ولی آن دو نفر ایستادند، شروع کردند به صحبت کردن، پند و اندرز دادن، نصیحت کردن.ابالفضل برگشت و گفت: برادر جان! چنین می گویند، حالا چه امر می فرمایید من همان را بگویم.
فرمود: اما تسلیم، محال است که من دست تسلیم .... (گریه استاد) من می جنگم تا در راه خدا شهید بشوم، ولی فقط یک موضوع هست تو با اینها در میان بگذار و آن اینکه الآن سرشب است، جنگ را بگذارند برای فردا. برادر جان! خدا خودش می داند که من که این جمله را می گویم نه برای این است که می خواهم شهادت را به تأخیر انداخته باشم بلکه می خواهم امشب را تا صبح با خدای خودم نماز بخوانم و راز و نیاز کنم. حضرت ابوالفضل برگشتند و فرمودند: برادرم می گوید من جنگ را انتخاب کردم ولی ما فقط یک استدعا از شما داریم، می پذیرید یا نه؟ و آن این است که امشب را به ما مهلت بدهید.
عده ای فریاد کردند که خیر مهلت نه، امیر گفته است که بعد از اینکه نامه من رسید معطل نشوید. یک عده هم گفتند چه عجله ای است برای امشب، باشد فردا. در میانشان اختلاف افتاد. یکی از رؤسای خود آنها که رویش حساب می کردند یکدفعه آمد جلو اینها ایستاد و با تغیر گفت: آخر شرم و حیا هم خوب چیزی است، وقتی ما با کفار و مشرکین می جنگیدیم اگر آنها به ما می گفتند شب را مهلت بدهید ما شب با آنها هرگز نمی جنگیدیم، حالا پسر پیغمبر خود ما از ما چنین مهلتی ....(گریه استاد). پسر سعد دید که کار به اختلاف کشیده است و اگر روی نظر خودش پافشاری کند ممکن است که در میان لشگر تفرقه بیفتد و بد بشود گفت: بسیار خوب، امشب را ما مهلت می دهیم تا فردا.


امام حسین علیه السلام در شب تاسوعا برای شهدای عاشورا گواهی صادر کرده است که نشان دهنده مقام و مرتبت آنها است. شهدا در میان همه صلحا و سعدا می درخشند، و اصحاب امام حسین در میان همه شهدا. میدانید چه فرمود و چه گواهی صادر کرد؟ در آنشب بعد از آنکه در مراحل سابق غربالهایی شده بود و آنهائیکه لایق نبودند رفته بودند و لایقها مانده بودند، باز لایقها را برای آخرین بار آزمایش کرد. دیگر در این آزمایش یک نفر هم رفوزه نشد.
در شب عاشورا چه کرد؟ «فجمع اصحابه " عند قرب الماء " یا " عند قرب المساء "» (دو جور نوشته اند) آنها که گفته اند " عند قرب الماء " یعنی خیمه ای داشت اباعبدالله، که در آن خیمه مشکهای آب بود، آن خیمه اختصاص داشت از روز اول برای مشکها که از آب پر میکردند و در آن خیمه می گذاشتند، آن خیمه را میگفتند خیمه " قرب الماء " یعنی خیمه مشکهای آب. اصحاب خودش را در آنجا جمع کرده بود، حالا چرا آنجا جمع کرد من نمی دانم. شاید به این جهت که آن خیمه در آن شب دیگر محلی از اعراب نداشت، چون مشک آبی دیگر آنجا وجود نداشت. حداکثر آب داشتن همان بوده که ارباب مقاتل معتبر نوشته اند در شب عاشورا، حضرت اباعبدالله فرزند عزیزش علی اکبر را با جمعیتی فرستادند و آنها موفق شدند و از شریعه فرات مقداری آب آوردند و همه از آن آب نوشیدند، بعد فرمود: با این آب غسل کنید و خودتان را شستشو بدهید و بدانید که این آخرین توشه شماست از آب دنیا و اگر آن جمله عند "قرب المساء" باشد یعنی نزدیک غروب آنها را جمع کرد.

به هر حال اصحاب را جمع کرد و خطبه ای خواند که بسیار بسیار غرا و عالی است. این خطبه عطف به حادثه ای بود که در عصر همان روز پیش آمده بود. شنیده اید که در عصر تاسوعا تکلیف یکسره شد و فقط مهلتی داده شد برای فردا، تکلیف قطعی بود، بعد از قطعی شدن تکلیف ابا عبدالله اصحاب را جمع کردند. راوی امام زین العابدین علیه السلام است که خودشان آنجا بوده اند، میفرماید: آن خیمه ای که امام علیه السلام اصحاب خود را در آن خیمه جمع کرد مجاور خیمه ای بود که من در آنجا بستری بودم. پدرم وقتی اصحابش را جمع کرد، خدا را ثنا گفت: «اثنی علی الله احسن الثناء و احمد علی السراء و الضراء اللهم انی احمدک علی ان اکرمتنا بالنبوة - و علمتنا القرآن و فقهتنا فی الدین؛ خدا را به بهترین وجه ستایش می کنم و او را در راحتی و سختی می ستایم. بار خدایا ترا سپاس می گویم که ما را با نبوت کرامت بخشیدی و قرآن را به ما آموختی و ما را آشنای به دین قرار دادی».

امام حسین علیه السلام در شب عاشورا به سامان دادن کارهای خودش پرداخت. عالمی بود این شب عاشورا: «ان ربک یعلم انک تقوم ادنی من ثلثی اللیل؛ قطعا پروردگارت می داند که تو نزدیک به دو ثلث از شب و گاه نصف آن یا ثلث آن را (به نماز) برمی خیزی (مزمل/20).
در این شب اباعبدالله کارهایی انجام داد. یکی از کارهایی که انجام داد این بود که فرمود خیمه ها را به سرعت بکنید، جابجا کنید، طنابهای خیمه ها را به یکدیگر نزدیک کنید به طوری که میخهای هر طناب در داخل خیمه دیگر کوبیده شود تا بین خیمه ها فاصله ای نباشد که کسی بتواند از وسط خیمه ها بکذرد. بعد هم دستور داد خیمه ها را به شکل نیم دایره در آن شب بپا کنند برای وضع خاصی و باز دستور داد در پشت خیمه ها یک خندق مانندی با بیل و کلنگ کندند، صحرا هم نیزار بود، از نی و هیزم و سوختنیها زیاد جمع کردند، فرمود امشب تا صبح اینجا را پر کنید. منظور این بود که فردا صبح این نی ها را آتش بزنند که دشمن از پشت سر نتواند حمله کند. این تدبیری بود که اباعبدالله برای اهل بیت و خاندانش ترتیب داد که لاقل تا اینها زنده هستند کسی از پشت سر نتواند بیاید متعرض حریم اباعبدالله بشود.
دیگر اینکه دستور داد همه شمشیرها را صیقل بزنند و اسلحه را آماده کنند، و همه اینها را در آن شب آماده کردند. مردی بود به نام جون بن ابی مالک ( هوی هم گفته اند). او یک آزاد شده ابوذر غفاری و از شیعیان خالص و مخلص اباعبدالله بود. اهل این کار بود، یعنی اسلحه ساز بود. این مرد کارش در آن شب این بود که اسلحه دیگران را آماده می کرد. خود حضرت می آمدند از کارش خبر می گرفتند، نظارت می کردند.

یکی از کارها که شاهکار اباعبدالله است این است که در همان شب همه یاران را جمع کرد. (مرد خدا را ببینید!) برای اینها خطابه خواند چه خطابه ای! اول حمد خدا را خواند، ثنای الهی کرد چه ثنایی! مثل کسی که در دنیا برای او هیچ گونه مصیبتی پیش نیامده است. فرمود: همه شکلهای احوال ما شکرآور است: «اثنی علی الله احسن الثناء و احمده علی السراء والضراء؛ بهترین درود را بر خدا نثار می کنم او را در راحتی و سختی ستایش می کنم. من در دنیا خوشیها دیده ام و سختیها دیده ام، یعنی یک روز بوده است که من در دامن پیغمبر بوده ام، روی زانوی پیغمبر می نشستم، یک روز بود که پیغمبر نماز می خواند و من کودک بودم و روی دوش پیغمبر می رفتم، روی سینه پیغمبر بودم، امروز هم برای رضای خدا در این شرایط هستم. من همان طور که برای آن روز خدای خودم را سپاس می گویم برای امروز هم سپاس می گویم. این هم برای من نعمت است و بعد از اصحاب و یاران خودش تشکر کرد، فرمود: من اصحابی باوفاتر و نیکتر از یاران خودم سراغ ندارم، اهل بیتی باوفاتر، صله رحم بجاآورتر، فاضلتر از اهل بیت خودم سراغ ندارم، خدا به همه شما جزای نیک بدهد. بعد از آنکه یک اظهار رضایت کاملی کرد فرمود: من مطلبی دارم و آن این است: این قوم فقط و فقط به من کار دارند. آن کسی که اینها از وجود او می ترسند و از سایه او هم می ترسند منم. خون من را می خواهند بریزند، کسی به شما کاری ندارد. اگر فکر می کنید مسئله بیعتی که با من کرده اید گردنگیر شماست من بیعتم را برداشتم، بنابراین دشمن به شما کار ندارد، من هم که دوست شما هستم می گویم از نظر بیعت اجبار و الزامی ندارید.

اینها را سر یک دوراهی قرار داد که هیچ اجباری برای ماندن نداشته باشند. یعنی خودشان باشند که راهشان را انتخاب کرده باشند. بعد فرمود: اهل بیت و بچه های من هم در این صحرا و بیابان جایی را نمی شناسند و راهی را بلد نیستند، هریک از شما دست یکی از اهل بیت من را بگیرد و از این صحرا بیرون ببرد. این جمله های اباعبدالله مثل آب جوشی که در رگهای بدن اینها رفته باشد حالت عجیبی به اینها داد، هیجان احساسات بود، همه یکمرتبه صدا را بلند کردند: خدا چنین روزی را نیاورد که ما بعد از شما هوای این دنیا را تنفس کنیم. «بأهم بذلک اخوه ابوالفضل العباس»، اول کسی که به سخن درآمد برادر رشیدش عباس بن علی بن ابیطالب بود.

  www.sinaarak.parsiblog.com



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 90/9/14 توسط سینا

به گزارش وب دا، کارشناس آزمایشگاه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هر با اشاره به ایام ماه محرم و استفاده از ظروف یکبار مصرف در توزیع غذا و نذورات گفت: این روزها استفاده از ظروف یک بار مصرف بسیار متداول شده است، آبمیوه و بستنی‌ فروشی‌ها ، پیتزا فروشی‌ها و حتی سلف‌ سرویس‌ها در ادارات و دانشگاه‌ها و عده‌ای هنگام پخش غذای نذری و یا حتی در میهمانی‌هایشان به وفور از ظروف یکبار مصرف پلیمری استفاده می‌کنند.

مسعود معمار با اشاره به اینکه وقتی غذا داخل این ظروف ریخته می شود، بسیاری از مواد موجود در ظرف به غذا منتقل می شود، افزود: طبق نگهداری مواد غذایی در مجاورت ظروف یکبار مصرف منجر به آزاد سازی مونومرهای ظرف، و ترکیب آن با محتویات غذا می شود.

وی ادامه داد: استفاده از این ظروف که جنس آنها پلی‌استایرن، پلی‌اتیلن ، پلی وینیل کلرید هستند برای نوشیدنی‌ها و غذاهای داغ مانند چای، شیر، آش، پیتزا مجاز نیست.

وی استفاده نابجا از این ظروف را بسیار خطرناک دانست و افزود: استفاده نابجا از این ظروف می‌تواند موجب آزاد شدن مواد آلی وترکیبات شیمیایی موجود در دیواره ظروف و ورود آنها به داخل مواد غذایی شود که مصرف آنها برای سلامتی مضر است.

کارشناس آزمایشگاه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم و توزیع نذورات در این ایام خاطر نشان کرد: ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده کنند که مورد تایید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

وی با اشاره به اینکه مردم باید از نگهداری غذاهای داغ و چرب در ظروف پلاستیکی اجتناب کنند تصریح کرد: بر اثر نفوذ غذاها به خصوص روغن‌ها با سطوح ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، این ظروف، به محیطی مناسب برای رشد انواع میکروب‌ها تبدیل می‌شود که این خود می‌تواند موجب آلودگی غذاها شود و اگر مواد غذایی داخل این ظروف اسیدی باشد نیز خطرناک است و برای فرد مصرف کننده مشکل ایجاد خواهد کرد.



نوشته شده در تاریخ شنبه 90/9/12 توسط سینا

 


مدت و شدت بسیاری از بیماری‌های عفونی به سیستم ایمنی و وضعیت تغذیه‌ای افراد بستگی دارد. فقدان برخی از مواد غذایی خاص ممکن است باعث اختلال یا ناکارآمدی سیستم ایمنی و به دنبال آن افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر شود.

 

غذا

 

غذا از دوران جنینی در تکامل سیستم ایمنی بدن نوزاد نقش دارد. در این دوره مادر باید دریافت کافی از پروتئین، ویتامین‌ها و املاح به خصوص آهن داشته باشد تا نوزادی با وزن طبیعی به دنیا آورد، زیرا بهترین شاخص سلامتی جنین داشتن وزن طبیعی است. از این رو، سوءتغذیه در دوران جنینی باعث رشد ناقص سیستم ایمنی جنین و در نتیجه ناتوانی این سیستم در مقابله با عوامل بیماری‌زا در سنین بالاتر می‌شود.

بعد از تولد، نوزاد باید با شیر مادر که حاوی مقادیر کافی از ویتامین‌ها و املاح است تغذیه شود تا به رشد طبیعی خود ادامه دهد. شیر مادر نقش مهمی در رشد سیستم ایمنی بدن دارد و کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی‌شوند استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های عفونی دارند.

در سنین بالاتر نیز برخی از ریزمغذی‌ها و مواد غذایی با تأثیر بر سیستم ایمنی و تقویت آن به پیشگیری از بیماری‌های عفونی کمک می‌کنند و مصرف مکرر مواد مغذی ذکر شده در این مقاله در برنامه غذایی روزانه توصیه می‌شود.

 

ویتامین A

این ویتامین نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی دارد. کمبود این ویتامین باعث کاهش پرزهای مجاری تنفسی، گوارشی و ادراری و خشک شدن این مجاری، کاهش انسجام و یکپارچگی مجاری مذکور، تغییر در ترشح ایمنوگلوبین A و اختلال در عملکرد سلول‌های ایمنی (مونوسیت‌ها و ماکروفاژها) و در نتیجه افزایش ابتلا به بیماری‌های عفونی تنفسی، گوارشی و ادراری می‌شود.

ماست، محصولات لبنی تخمیر یافته، سیر، پیاز و جو نیز با تحریک رشد باکتری‌های مفید از ابتلا به عفونت‌های روده‌ای جلوگیری می‌کنند

 

 

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل ویتامین A خطر ابتلا و مرگ و میر ناشی از سرخک و سرخجه، اسهال و ایدز را در کودکان کاهش می‌دهد.

 

مهم‌ترین منابع غذایی ویتامین A عبارتند از: جگر، شیر، تخم مرغ، روغن کبد ماهی، سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج، هویج، آب پرتقال، سیب زمینی شیرین، طالبی، هلو و زردآلو.

 

ویتامین C

این ویتامین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و عملکرد ایمنی مهمی است. کمبود این ویتامین باعث اختلال در مقاومت بدن نسبت به عوامل بیماری‌زای مختلف و افزایش مصرف آن باعث افزایش فعالیت آنتی‌بادی‌ها و مقاومت در برابر عفونت‌ها می‌گردد.

مهم‌ترین منابع ویتامین C عبارتند از: میوه‌ها به خصوص آب پرتقال تازه، آب گریپ‌فروت، توت فرنگی، طالبی و انبه، سبزیجات به خصوص بروکلی، آب گوجه‌فرنگی، فلفل شیرین و کلم بروکسل.

غذاهای حاوی روی

 

  

روی

این ماده معدنی نیز در سیستم ایمنی نقش مهمی دارد و کمبود آن باعث اختلال در عملکرد سلول‌های ایمنی می‌شود، در حالی که مکمل روی باعث کاهش شیوع و مدت اسهال و عفونت‌های تنفسی می‌شود.

روی به مقدار فراوان در گوشت قرمز، ماهی‌ها، ماکیان، شیر و لبنیات، جگر، غلات کامل، لوبیاها و مغزها و در مقادیر متوسط در سویا وجود دارد.

 

ویتامین D

این ویتامین باعث افزایش مقاومت بدن به عفونت می‌شود. دریافت پایین ویتامین D با افزایش تکرر ابتلا به عفونت‌های تنفسی ارتباط دارد. همچنین یک کارآزمایی بالینی نشان داده است که مکمل ویتامین D باعث کاهش معنی‌دار علائم سرماخوردگی در زمستان می‌شود و ترکیب آن با ویتامین A نتایج بهتری به دنبال دارد.

روغن کبد ماهی، ماهی‌ها، زرده تخم مرغ، جگر، کره، خامه، شیر و محصولات غنی شده با ویتامین D از منابع خوب این ویتامین هستند. 

 

سایر مواد مفید

بررسی‌ها نشان داده‌اند که از بین مواد غذایی، غذاهای پرفیبر مانند غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات در پیشگیری از بیماری‌های عفونی موثر هستند. این غذاها به دلیل تحریک رشد میکروارگانیسم‌های مفید برای بدن و مهار رشد باکتری‌های مضر، باعث محافظت بدن در برابر برخی از بیماری‌های عفونی می‌شوند.

ماست، محصولات لبنی تخمیر یافته، سیر، پیاز و جو نیز با تحریک رشد باکتری‌های مفید از ابتلا به عفونت‌های روده‌ای جلوگیری می‌کنند.

پخت کامل گوشت‌های قرمز، استفاده از شیر و فرآورده‌های لبنی پاستوریزه،

مصرف کمتر شیرینی‌های خامه‌ای و تر در فصول گرم و نگهداری کلیه مواد غذایی

در یخچال نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی به ویژه انگل‌های روده‌ای و تب مالت دارد

 

 

علاوه بر این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، لیگنان‌ها و ترکیبات سولفاتی که در برخی میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند نیز باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شوند و بهتر است به طور مرتب مصرف شوند.

 

مصرف ماهی و مکمل‌های امگا-3 نیز در بهبود عملکرد سیستم ایمنی موثرند. تحقیقات نشان داده‌اند که اسیدهای چرب امگا-3 که در ماهی و روغن ماهی وجود دارند با سرکوب فعالیت عوامل و سیستم‌های التهابی، توانایی سیستم ایمنی را بالا می‌برند و منجر به افزایش مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری‌زا می‌شوند.

 

عوامل بهداشتی

توجه به این نکته نیز حائز اهمیت می‌باشد که اگرچه غذاهای مفید ذکر شده می‌توانند از ابتلا به برخی از بیماری‌های عفونی واگیر جلوگیری کنند، همچنین ممکن است به علت عدم رعایت بهداشت مواد غذایی، عامل ایجاد برخی از بیماری‌های عفونی به ویژه بیماری‌های گوارشی و مسمومیت غذایی شوند.

احتمال ابتلا به این بیماری‌ها به خصوص وبا در فصل تابستان بیشتر است. شستن صحیح میوه‌ها و سبزیجات تازه و نیز استفاده از آب سالم و مواد ضدعفونی کننده برای شستشوی این مواد غذایی نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی واگیر مانند انگل‌های روده‌ای، اسهال، حصبه، وبا و اپیدمی آن‌ها دارد.

پخت کامل گوشت‌های قرمز، استفاده از شیر و فرآورده‌های لبنی پاستوریزه، مصرف کمتر شیرینی‌های خامه‌ای و تر در فصول گرم و نگهداری کلیه مواد غذایی در یخچال نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی به ویژه انگل‌های روده‌ای و تب مالت دارد.

شستشوی دست‌ها هنگام طبخ و مصرف غذا نیز یکی دیگر از عوامل بهداشتی، در پیشگیری از بروز عفونت‌های گوارشی می‌باشد.



نوشته شده در تاریخ شنبه 90/9/12 توسط سینا
جینسینگ

                                                                                                                                                                                                                     یکی از گیاهان نیروزا و مقوی که شهرت زیادی در جهان دارد "جینسینگ" می باشد که بهتر است آن را "گیاه جوانی" یا "نوش دارو" بنامیم.

در کتاب های سنتی و به عربی ریشه گیاه را "جنسه" و "جنسا" می نامند. به فرانسوی و انگلیسی Ginseng و  Asiatic ginsengو chinese ginseng گفته می شود.

گیاهی است از خانواد? عَشقه Araliaceae که نام علمی آن Panax ginseng می باشد.

ترکیبات شیمیایی

این گیاه دارای گلوکوزیدهای استروئیدی به نام پاناکیلون، یک ساپونین به نام پاناکسوزید یا پاناکسین، مواد صابونی، یک اسانس روغنی فرار به نام پاناسین و یک هورمون و ویتامین B و ویتامین D، ترکیبات استیلنی، استرول ها و سرانجام یک گلوکوزید به نام جینسینگ می باشد. علاوه بر این جینسنگ سرشار از ویتامین‌های A ، B6 و فلز روی است.

خواص و کاربرد

جین سینگ گیاهی نیرو بخش بوده و در حفظ سلامتی بدن و هماهنگی فعالیت های حیاتی آن نقش به سزایی دارد. لازم به ذکر است که خواص این گیاه در ریشه آن وجود دارد.

سایر خواص جینسینگ عبارتند از:

* افزایش توان ذهنی

* افزایش قدرت جسمانی

جینسینگ

* بهبود فعالیت حافظه

* افزایش شادابی و نشاط

* افزایش قدرت تحمل و پایداری

* از بین بردن استرس

* مقابله با پیری و عوارض آن

* تقویت سیستم ایمنی بدن

* تنظیم سوخت و ساز (متابولیسم) بدن

* جلوگیری از سردرد

* بهبود بی خوابی و بد خوابی

* کاهش عوارض یائسگی

* برطرف ساختن یا بهبود مشکلات جنسی

* رفع خستگی، ضعف و بی حالی

* افزایش قدرت سیستم قلبی و عروقی

* تنظیم فشار خون (کاهش دهنده فشار خون در صورت بالا بودن آن و افزایش دهنده فشار خون در صورت پایین بودن آن)

* تنظیم سطح قند خون بدن

* مقابله با افسردگی

* تقویت ‌کننده قوای عمومی بدن و به ‌ویژه تقویت ‌کننده توانایی جنسی مردان

* کاهش میزان و شدت سرماخوردگی در فصل زمستان

خواص فوق به دلیل وجود ترکیباتی خاص به نام جینسینوساید( ginsenoside ) در ریشه این گیاه است. هر چه ریشه این گیاه پیرتر شود، تجمع جینسینوسایدها نیز افزایش می یابد. لذا می توان گفت با افزایش تدریجی سن گیاه خواص درمانی و دارویی ریشه آن نیز افزایش می یابد.

ریشه جینسینگ می تواند بیشتر از صدها سال زندگی کند. ولی به تدریج تغییراتی در ساختار آن حاصل می گردد.

شواهد به دست آمده حاکی از آن است که این گیاه برای از بین بردن آثار ناشی از خستگی و ضعفِ قوای ذهنی و جسمی موثر است و برای درمان بیمارانی که از دردهای سینه (بیماری های ریوی) شکایت دارند نیز پیشنهاد می شود. همچنین این گیاه قادر به از بین بردن تومورها و افزایش طول مدت زندگی افراد است.

مطلب مهم این است که علی رغم داشتن خواص درمانی، این گیاه عمدتاً نقش حفاظتی و پیشگیری کننده دارد و کمتر به عنوان درمان قطعی و سریع بیماری ها موثر است.

تهیه چای جینسینگ 

برای تهیه چای جینسینگ، مقداری آب را بجوشانید و ترجیحا این کار را در ظروف غیر فلزی مانند قوری لعابی یا چینی یا پیرکس انجام دهید. مقداری از ریشه خشک شده ی جینسینگ (حدود 1 تا 3 گرم ) را به آب جوش اضافه کنید. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید تا مدت 20 تا 30 دقیقه بجوشد. در صورت تمایل می توانید بیشتر از این مدت نیز آن را بجوشانید، تا جایی که آب به نصف مقدار اولیه اش برسد.

جینسینگ

حال صبر کنید تا چای کمی سرد شود و دمای آن به دمای اتاق برسد(این توصیه ای است که در طب سنتی چین به آن اشاره شده و پیشنهاد شده است که چای به صورت ولرم نوشیده شود).

بهتر است که روزانه، 1 یا 2 فنجان از این چای بنوشید.

ریشه گیاه جینسینگ را می توان به صورت قطعه قطعه استفاده کرد. توجه کنید که ریشه ها در هنگام تهیه چای آن و نیز تا پایان مرحله خنک شدن، باید در داخل قوری بمانند.

دم کردن ریشه کمک می کند تا نرم و قابل استفاده شود. علاوه بر این می توان با قرار دادن تعدادی از ریشه ها در ماکروویو، آنها را نرم و قابل برش کرد.

دقت کنید که ریشه ها هنگام گرم کردن، نسوزند. می توانید آن ها را به تنهایی یا همراه عسل میل کنید.

مصرف 1 تا 2 گرم پودر جینسینگ خالص و مرغوب در روز توصیه شده است. یا این که می توانید قطعه ای از ریشه آن را به اندازه یک سکه، روزانه مورد استفاده قرار دهید.

عوارض جانبی

اگرچه جینسینگ عموما بی خطر است، اما عوارض جانبی هم دارد. سردرد، بی قراری، مشکلات خواب، بی نظمی در ضربان قلب، تحریک پذیری، تنگی نفس، اسهال، استفراغ و خون دماغ از عوارض جانبی آن است.

مراقب باشید

همان طور که در بالا ذکر شد، این گیاه نقش درمانی ندارد، پس وقتی افراد به برخی بیماری ها مبتلا هستند، مخصوصا اگر دارو می خورند، باید از مصرف مقدار زیاد یا طولانی مدت جینسینگ پرهیز کنند، مانند:

* مبتلایان به فشار خون بالا

* بیماران قلبی

* مبتلایان به اندومتریوز

* افراد مبتلا به شیزوفرنی

* افراد مبتلا به دیابت (باید مراقب افت قند خون باشند)

* افراد مبتلا به بی خوابی

* زنان باردار و شیرده (جینسینگ شبیه هورمون استروژن عمل می کند)

* کسانی که آسپیرین، وارفارین و داروهای کاهش دهنده فشار خون مصرف می کنند، نباید جینسینگ مصرف کنند.

* همچنین باید از مصرف سایر مواد محرک مانند چای، قهوه و نوشابه های کولادار همراه با جینسینگ خودداری نمود.



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 90/9/3 توسط سینا

1 ـ یکی از بزرگترین نتایج قیام سیدالشهداء علیه السلام , ثمرات قرب و ارتقاء درجة آن حضرت در نزد خداوند متعال است.
2- نجات اسلام:
مهمترین نتیجة قیام حسین, نجات اسلام از چنگال نقشه‎های بنی‎امیّه است، برای اینکه تأثیر نهضت حسینی معلوم شود و بدانیم که چگونه حیات اسلام و بقای شریعت و قرآن رهین فداکاری حسین است، توجه به خطراتی که از ناحیة بنی‎امیّه, اسلام را صریحاً تهدید می‎کرد و مطالعة اجمالی سوابق پروندة بنی‎امیّه لازم است. بنی‎امیه پس از شهادت حسین علیه السلام , از اینکه بتوانند از پشت به اسلام خنجر بزنند و اسلام ر

1 ـ یکی از بزرگترین نتایج قیام سیدالشهداء علیه السلام , ثمرات قرب و ارتقاء درجة آن حضرت در نزد خداوند متعال است.
2- نجات اسلام:
مهمترین نتیجة قیام حسین, نجات اسلام از چنگال نقشه‎های بنی‎امیّه است، برای اینکه تأثیر نهضت حسینی معلوم شود و بدانیم که چگونه حیات اسلام و بقای شریعت و قرآن رهین فداکاری حسین است، توجه به خطراتی که از ناحیة بنی‎امیّه, اسلام را صریحاً تهدید می‎کرد و مطالعة اجمالی سوابق پروندة بنی‎امیّه لازم است. بنی‎امیه پس از شهادت حسین علیه السلام , از اینکه بتوانند از پشت به اسلام خنجر بزنند و اسلام را از پا درآوردند محروم شدند و در نظر جامعة مسلمین و در افکار عموم، گروهی ستمگر و مستبد معرفی شدند که به زور سر نیزه و شمشیر بر مردم مسلّط شده و غاصب حقوق ملّت وخائن به اسلام هستند. مظلومیت حسین آن چنان احساسات را بر ضدّ آنها به هیجان آورد که مردم, علی رغم سیاست آنها, التزامشان به سنن و احکام اسلام بیشتر شد, لذا هیچ گزاف نیست که ما او را بمانند «معین الدین اچمیری», شاعر هندی, دومین بنا کنندة کاخ اسلام، بعد از جدش و مجدد بنای توحید بخوانیم.
3 ـ بیداری شعور دینی،
در اثر تبلیغات معاویه و همدستانش و دوری مردم از عهد رسالت و تعطیل اجرای برنامه‎های اسلام و توسعة ممالک اسلامی و ممنوع شدن تبلیغات صحیح دینی و خانه نشین شدن شایستگان و دانشوران، شعور دینی مردم ضعیف شد و افکار آنها انحطاط بافت. اکثر مردم در برابر وضع موجود خود باخته و شکسته خاطر و سرد شده بودند. شهادت امام و یارانش احساسات را بیدار و خصال انسانی را زنده ساخت و به مسلمانان درس مردانگی و استقامت داد که هر چه در شورش‎هایی که علیه بنی‎امیه می‎کردند، آنها را سرکوب می‎نمودند و شکست می‎دادند و کشته می‎شدند روحیة‌ آنان شکست نمی‎خورد و کشته شدن در راه هدف و مقصد را افتخار می‎شمردند.
4 ـ محبوبیّت اهل بیت و عزت بازماندگان
«اِنَّ الَذَّینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدّاً» مریم/ 96
[همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و اعمال شایسته بجا آوردند، خدای رحمان آنها را (در نظر خلق و حق) محبوب می‎گرداند.]
محبت و دوستی اهل بیت جزء مزاج ایمانی و اسلامی هر مسلمان است واحدی نیست که مسلمان باشد و پیامبر را دوست بدارد و با این حال،‌فاطمة الزهرا و دو ریحانه‎اش حسن و حسین، و برادر و پسر عمش علی ـ علیهم السلام ـ را دوست نداشته باشد. همانطور که امام سجاد در خطبة مسجد شام فرمود: یکی از خصائص این خاندان محبّتی است که خداوند از آنها در دلهای مؤمنین قرار داده است. یکی از آثار شهادت حسین این بود که این محبت, در دلها زیاد شد و موجب جلب عواطف و جذب احساسات عموم به خاندان نبوت گشت.
5 ـ تأسیس مکتب عالی و همگانی تعلیم و تربیت
نتیجه دیگر شهادت امام، برنامه‎هایی است که به عنوان عزاداری و سوگواری و ذکر مصائب آن حضرت در عرض سال اجرا می‎شود. شاید کسانی باشند که اهتمام شیعه را به برگزاری این مراسم و صرف میلیونها اموال را همه ساله بی‎فائده و اسراف بشمارند ولی اگر فوائد معنوی این مراسم و تأثیر آن را در تربیت جامعه و تهذیب اخلاق در نظر بگیرند, تأیید می‎کنند که این برنامه‎ها از بهترین وسایل اصلاح مکتبهای تربیت است.
مجالس ذکر مصیبت آن حضرت بهترین مجالس تبلیغی و دعوت به اسلام است، در این مجالس، معارف قرآن، اصول و فروع دین، تفسیر و حدیث، تاریخ و سیرة پیامبر و ائمه ـ علیهم السلام ـ و صحابه، نصایح و راهنمائیهای اخلاقی و اجتماعی و آئین زندگی, از خانه‎داری تا کشورداری به مردم آموخته می‎شود و جاذبة نام حسین، مردم را ساده و بی ریا در این مجالس تعلیم و هدایت و تربیت، حاضر می‎سازد.
6 ـ محکومیت بنی‎امیّه در افکار مسلمین و سایر ملل
بنی‎امیّه با کشتن حسین علیه السلام گور خود را کندند و پرده از روی شنایع اعمال و مقاصد شوم خود برداشته و خشم و غضب ملل اسلام را خریداری کردند.
همه, عمل بنی‎امّه را تقبیح کردند، همه, آنها را سرزنش نمودند و خطاکارشان شناختند. مستشرق آلمانی «ماربین» می‎گوید: بزرگترین غلطهای سیاسی امویین که اسم و رسم آنها را از صفحة عالم محو ساخت, کشتن حسین بود. این حقیقی است که هر مورخ و هر کس تاریخ اسلام را مطالعه کند به آن اعتراف می‎نماید. محکومیت بنی‎امیّه در افکار مسلمین برای آیندة اسلام بسیار مفید شد؛ زیرا بنی امیّه از اینکه بتواند منافقانه و زیر پردة اسلام ضربت بزنند مأیوس شدند و مردم آنها را شناختند و قتل حسین علیه السلام و اسیر کردن خاندان پیامبر بنی‎امیّه را رسوا ساخت.
7 ـ گرفتاری بنی‎امیّه به شورش و انقلاب
یکی از عکس العملها و نتایج شهادت و مظلومیت حسین علیه السلام شورشها و انقلاباتی بود که برای برانداختن حکومت امویین در جهان اسلام برپا شد. در این شورشها عاملی که بیش از هر چیز مردم را تهییج و تحریک می‎کرد, شهادت حسین و دعوت به قیام برای خونخواهی آن حضرت و گرفتن انتقام از بنی‎امیّه بود.
8 ـ تحوّل فکری
یکی از بیماریهای خطرناک فکری که پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) اجتماع مسلمانان به آن گرفتار شد, این بود که بسیاری از مردم در برابر عمل انجام شده، هر چند موافق با خیر و مصلحت و نظامات و تعالیم شرعیه نبود تسلیم می‎شدند و هر حکومتی را که روی کار می‎آمد, واجب الاطاعه و بیعت با آن را لازم الوفا می‎دانستند. حسین, با این فکر غلط و خطرناک نیز مبارزه کرد و مردم را از این اشتباه که حکومتهایی مانند حکومت بنی‎امیّه و یزید، واجب الاطاعه هستند، بیرون آورد و فهماند که نه فقط اطاعت از آنها واجب نیست بلکه کوشش برای برانداختن آنها و تأسیس حکومت تمام اسلامی, لازم و واجب است.
9 ـ عکس العمل جاودان و پایدار
اثر جهاد حسین علیه السلام در صفحة تاریخ جاویدان ماند و همواره نیروبخش اصلاح طلبان و مجاهدان راه حق و حامیان خیر و عدالت است. قیام آن حضرت، مبارزه با ظلم و کفر و باطل بود که در آن زمان از گریبان یزید سر بیرون کرده بود. مبارزه با افکار و نقشه‎ها و آراء و مفاسدی که از جانب او حیات اسلام را تهدید می‎کرد. ازجمله درسهای عالی و سودمند که هر شیعه و آزادیخواه حق پرست و هر آرزومند تحقق رسالت جهانی اسلام، از واقعة کربلا باید بیاموزد, این است که بداند: نبردی که میان حسین و یزیدیان واقع شد هنوز پایان نیافته و تا هنگامی که از شرک و جهل و باطل و ستم و استبداد و استعباد و غصب حقوق انسانها اثری باقی است، این نبرد, با مظاهر و نمایش‎های گوناگون ادامه خواهد داشت.

ا از پا درآوردند محروم شدند و در نظر جامعة مسلمین و در افکار عموم، گروهی ستمگر و مستبد معرفی شدند که به زور سر نیزه و شمشیر بر مردم مسلّط شده و غاصب حقوق ملّت وخائن به اسلام هستند. مظلومیت حسین آن چنان احساسات را بر ضدّ آنها به هیجان آورد که مردم, علی رغم سیاست آنها, التزامشان به سنن و احکام اسلام بیشتر شد, لذا هیچ گزاف نیست که ما او را بمانند «معین الدین اچمیری», شاعر هندی, دومین بنا کنندة کاخ اسلام، بعد از جدش و مجدد بنای توحید بخوانیم.
3 ـ بیداری شعور دینی،
در اثر تبلیغات معاویه و همدستانش و دوری مردم از عهد رسالت و تعطیل اجرای برنامه‎های اسلام و توسعة ممالک اسلامی و ممنوع شدن تبلیغات صحیح دینی و خانه نشین شدن شایستگان و دانشوران، شعور دینی مردم ضعیف شد و افکار آنها انحطاط بافت. اکثر مردم در برابر وضع موجود خود باخته و شکسته خاطر و سرد شده بودند. شهادت امام و یارانش احساسات را بیدار و خصال انسانی را زنده ساخت و به مسلمانان درس مردانگی و استقامت داد که هر چه در شورش‎هایی که علیه بنی‎امیه می‎کردند، آنها را سرکوب می‎نمودند و شکست می‎دادند و کشته می‎شدند روحیة‌ آنان شکست نمی‎خورد و کشته شدن در راه هدف و مقصد را افتخار می‎شمردند.
4 ـ محبوبیّت اهل بیت و عزت بازماندگان
«اِنَّ الَذَّینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدّاً» مریم/ 96
[همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و اعمال شایسته بجا آوردند، خدای رحمان آنها را (در نظر خلق و حق) محبوب می‎گرداند.]
محبت و دوستی اهل بیت جزء مزاج ایمانی و اسلامی هر مسلمان است واحدی نیست که مسلمان باشد و پیامبر را دوست بدارد و با این حال،‌فاطمة الزهرا و دو ریحانه‎اش حسن و حسین، و برادر و پسر عمش علی ـ علیهم السلام ـ را دوست نداشته باشد. همانطور که امام سجاد در خطبة مسجد شام فرمود: یکی از خصائص این خاندان محبّتی است که خداوند از آنها در دلهای مؤمنین قرار داده است. یکی از آثار شهادت حسین این بود که این محبت, در دلها زیاد شد و موجب جلب عواطف و جذب احساسات عموم به خاندان نبوت گشت.
5 ـ تأسیس مکتب عالی و همگانی تعلیم و تربیت
نتیجه دیگر شهادت امام، برنامه‎هایی است که به عنوان عزاداری و سوگواری و ذکر مصائب آن حضرت در عرض سال اجرا می‎شود. شاید کسانی باشند که اهتمام شیعه را به برگزاری این مراسم و صرف میلیونها اموال را همه ساله بی‎فائده و اسراف بشمارند ولی اگر فوائد معنوی این مراسم و تأثیر آن را در تربیت جامعه و تهذیب اخلاق در نظر بگیرند, تأیید می‎کنند که این برنامه‎ها از بهترین وسایل اصلاح مکتبهای تربیت است.
مجالس ذکر مصیبت آن حضرت بهترین مجالس تبلیغی و دعوت به اسلام است، در این مجالس، معارف قرآن، اصول و فروع دین، تفسیر و حدیث، تاریخ و سیرة پیامبر و ائمه ـ علیهم السلام ـ و صحابه، نصایح و راهنمائیهای اخلاقی و اجتماعی و آئین زندگی, از خانه‎داری تا کشورداری به مردم آموخته می‎شود و جاذبة نام حسین، مردم را ساده و بی ریا در این مجالس تعلیم و هدایت و تربیت، حاضر می‎سازد.
6 ـ محکومیت بنی‎امیّه در افکار مسلمین و سایر ملل
بنی‎امیّه با کشتن حسین علیه السلام گور خود را کندند و پرده از روی شنایع اعمال و مقاصد شوم خود برداشته و خشم و غضب ملل اسلام را خریداری کردند.
همه, عمل بنی‎امّه را تقبیح کردند، همه, آنها را سرزنش نمودند و خطاکارشان شناختند. مستشرق آلمانی «ماربین» می‎گوید: بزرگترین غلطهای سیاسی امویین که اسم و رسم آنها را از صفحة عالم محو ساخت, کشتن حسین بود. این حقیقی است که هر مورخ و هر کس تاریخ اسلام را مطالعه کند به آن اعتراف می‎نماید. محکومیت بنی‎امیّه در افکار مسلمین برای آیندة اسلام بسیار مفید شد؛ زیرا بنی امیّه از اینکه بتواند منافقانه و زیر پردة اسلام ضربت بزنند مأیوس شدند و مردم آنها را شناختند و قتل حسین علیه السلام و اسیر کردن خاندان پیامبر بنی‎امیّه را رسوا ساخت.
7 ـ گرفتاری بنی‎امیّه به شورش و انقلاب
یکی از عکس العملها و نتایج شهادت و مظلومیت حسین علیه السلام شورشها و انقلاباتی بود که برای برانداختن حکومت امویین در جهان اسلام برپا شد. در این شورشها عاملی که بیش از هر چیز مردم را تهییج و تحریک می‎کرد, شهادت حسین و دعوت به قیام برای خونخواهی آن حضرت و گرفتن انتقام از بنی‎امیّه بود.
8 ـ تحوّل فکری
یکی از بیماریهای خطرناک فکری که پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) اجتماع مسلمانان به آن گرفتار شد, این بود که بسیاری از مردم در برابر عمل انجام شده، هر چند موافق با خیر و مصلحت و نظامات و تعالیم شرعیه نبود تسلیم می‎شدند و هر حکومتی را که روی کار می‎آمد, واجب الاطاعه و بیعت با آن را لازم الوفا می‎دانستند. حسین, با این فکر غلط و خطرناک نیز مبارزه کرد و مردم را از این اشتباه که حکومتهایی مانند حکومت بنی‎امیّه و یزید، واجب الاطاعه هستند، بیرون آورد و فهماند که نه فقط اطاعت از آنها واجب نیست بلکه کوشش برای برانداختن آنها و تأسیس حکومت تمام اسلامی, لازم و واجب است.
9 ـ عکس العمل جاودان و پایدار
اثر جهاد حسین علیه السلام در صفحة تاریخ جاویدان ماند و همواره نیروبخش اصلاح طلبان و مجاهدان راه حق و حامیان خیر و عدالت است. قیام آن حضرت، مبارزه با ظلم و کفر و باطل بود که در آن زمان از گریبان یزید سر بیرون کرده بود. مبارزه با افکار و نقشه‎ها و آراء و مفاسدی که از جانب او حیات اسلام را تهدید می‎کرد. ازجمله درسهای عالی و سودمند که هر شیعه و آزادیخواه حق پرست و هر آرزومند تحقق رسالت جهانی اسلام، از واقعة کربلا باید بیاموزد, این است که بداند: نبردی که میان حسین و یزیدیان واقع شد هنوز پایان نیافته و تا هنگامی که از شرک و جهل و باطل و ستم و استبداد و استعباد وغصب حقوق انسانها اثری باقی است، این نبرد, با مظاهر و نمایش‎های گوناگون ادامه خواهد داشت.                                                                                    



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 90/9/3 توسط سینا
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراح :سینا; : ی

مترجم سایت

مترجم سات

باز هم به ما سر بزنید. ++++++++++++++++++++++++++++ =============================